Menu:

Διακήρυξη
Το άνθος της Μαθηματικής Άνοιξης
Εγγραφή νέων μελών στην ΕΜΕ
Ταμειακές ρυθμίσεις μελών
Οδηγίες Ψηφοφορίας
Φίλοι της Μαθηματικής Άνοιξης
Εκλογές 2017
Εκλογές 2019
Εκλογές 2021
Προσοχή!!
Παρατηρήσεις

Πληροφορίες

 

Επικοινωνία:

Email
Facebook

Σύνδεσμοι:

Αφίσα


H Μαθηματική Άνοιξη για τις εκλογές της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας



Προσοχή



 Διακήρυξη της Μαθηματικής Άνοιξης

για τις εκλογές της ΕΜΕ στις 4 Απριλίου 2021

Εκτυπώσιμη μορφή Διακήρυξης Εκτυπώσιμη μορφή

Η Μαθηματική Άνοιξη, το μόνο ανεξάρτητο και πολυσυλλεκτικό ανανεωτικό ρεύμα στην ΕΜΕ, το οποίο συσπειρώνει σημαντικό μέρος μαχόμενων μαθηματικών, διεκδικεί και σε αυτές τις εκλογές την υποστήριξη των θέσεων της και την προτίμηση με την ψήφο σας. Οι βασικές επιδιώξεις της Μαθηματικής Άνοιξης είναι:

• Αξιοποίηση όλων των δυνάμεων της ΕΜΕ με αξιοκρατία και διαφάνεια.
• Θεσμοθέτηση ρόλου της ΕΜΕ στην ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική και διαδικασία όσον αφορά τη Μαθηματική Εκπαίδευση.
• Ανάσχεση στην υποβάθμιση της ποιότητας διδασκαλίας των Μαθηματικών στην Εκπαίδευση με προτάσεις υπαγόμενες στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
• Εμπλουτισμός των επιμορφωτικών δράσεων της ΕΜΕ για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
• Μόνιμη ζωντανή παρουσία της ΕΜΕ στο Διαδίκτυο με Forum, Ομάδες και ηλεκτρονικές εκδόσεις.
• Εκσυγχρονισμός των εκδόσεων της ΕΜΕ τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο.
• Ενθάρρυνση και βοήθεια συναδέλφων σε όσο γίνεται περισσότερα Παραρτήματα για πραγματοποίηση μαθημάτων σε ετήσια βάση σε μαθητές που αγαπούν τα Μαθηματικά, ανεξάρτητα από το αν θέλουν να συμμετέχουν στους Διαγωνισμούς της ΕΜΕ.
• Διαρκή παρουσία της ΕΜΕ στη Δημόσια Εκπαίδευση με εκδηλώσεις, κύκλους σεμιναρίων και διαγωνισμών.
• Διεύρυνση της παρουσίας της ΕΜΕ στην κοινωνία με εξωστρεφείς δραστηριότητες και συνεργασίες με φορείς.
• Καθιέρωση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στις Εκλογές, εξασφαλίζοντας αφενός ευρύτερη συμμετοχή και αφετέρου διαφάνεια.

Πρόθεσή μας είναι η δημιουργία στην ΕΜΕ ενός κλίματος συνεργασίας ανανέωσης και εξωστρέφειας, μέσα στο οποίο θα μπορέσουν να προσέλθουν, να ενεργοποιηθούν και να συμβάλλουν δημιουργικά όλοι και όλες οι συνάδελφοι μαθηματικοί. Όλοι, ανεξαρτήτως παρατάξεων, μπορούν και οφείλουν να προσφέρουν.

Επιδιώκουμε τη συνεργασία και τη βοήθειααπό το μεγάλο, αναξιοποίητο σήμερα, δυναμικό των Ελλήνων μαθηματικών όπου κι αν αυτοί εργάζονται: στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης (δημόσιας και ιδιωτικής) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε χώρους επιστημονικούς ή επαγγελματικούς στους οποίους τα Μαθηματικά εφαρμόζονται (Οικονομία, Πληροφορική, Μηχανική, Ιατρική, Φαρμακευτική, Βιοτεχνολογία) αλλά και στη Φιλοσοφία, τις Τέχνες, τη Λογοτεχνία.Είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι και δημιουργικοί συνάδελφοι μαθηματικοί, οι οποίοι θα ήταν πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε μια τέτοια προσπάθεια αναβάθμισης και ανανέωσης. Στόχος μας είναι κάθε μαθηματικός, όπου και αν δραστηριοποιείται, να θεωρεί ότι η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι ο φυσικός του χώρος και ότι οι δραστηριότητές της τον αφορούν, είναι χρήσιμες και έχουν κάτι να του προσφέρουν.

Πιο αναλυτικά : Στοχεύουμε σε μια αποκεντρωμένη Μαθηματική Εταιρεία, στην οποία τα Παραρτήματα θα έχουν ένα ουσιαστικά αναβαθμισμένο ρόλο, με δυνατότητα παρέμβασης στα θέματα των συνεδριάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ. Γι’ αυτό υποστηρίζουμε την αλλαγή του καταστατικού ώστε η ψηφοφορία για την εκλογή της Διοίκησης της ΕΜΕ να είναι ηλεκτρονική. Θεωρούμε ότι πρέπει ν’ απαλλαγούμε από την επισφαλέστατη επιστολική ψήφο (και το κόστος της).

Το ενδιαφέρον της ΕΜΕ για τα Προγράμματα Σπουδών και για τα Σχολικά Βιβλία,  θέματα στα οποία έχουν σημειωθεί διαχρονικά ατυχείς πρωτοβουλίες προερχόμενες από την Πολιτεία, πρέπει να είναι σταθερό, τεκμηριωμένο, και να βασίζεται σε δικές της έγκυρες μελέτες. Για το σκοπό αυτό θεωρούμε ουσιώδες να υπάρξει ένα διαρκές συμβούλιο με εκπροσώπους των Μαθηματικών Τμημάτων που θα ασχολείται με τα θέματα μαθηματικής εκπαίδευσης με την συνδρομή άλλων συναδέλφων εγνωσμένης εμπειρίας και ειδημοσύνης. Προτείνουμε η ΕΜΕ να συγκροτήσει παρατηρητήριο για την διαχρονική καταγραφή των μαθηματικών ικανοτήτων και των επιδόσεων των μαθητών. Σε αυτά τα πλαίσια, πιστεύουμε, για παράδειγμα, ότι είναι καιρός να ανοίξει επισήμως το ζήτημα της επιστροφής της Ευκλείδειας Γεωμετρίας ως αναβαθμισμένο μάθημα καθώς και της εισαγωγής των Στοχαστικών Μαθηματικών ως ένα επίσης ανεξάρτητο μάθημα για όλους (η δημόσια συζήτηση για στατιστικά προγνωστικά μοντέλα με αφορμή και τον Covid έχει ανάψει και όλοι οφείλουν να κατανοούν και να κρίνουν τις σχετικές πληροφορίες που δημοσιεύονται). Όλοι οι συνάδελφοι της ευρύτερης Μαθηματικής κοινότητας έχουν απόψεις για αυτά τα ζητήματα και ορισμένοι έχουν και τη σχετική ειδίκευση για να τεκμηριώσουν με εγκυρότητα τις θέσεις τους. Συνεπώς, πιστεύουμε ακράδαντα ότι, με αυξημένο το κύρος της, η ΕΜΕ μπορεί και πρέπει να επιδιώξει να κτίσει και να κατακτήσει ένα στιβαρό ρόλο στην κοινωνία και τους θεσμούς.

Αποτελεί κοινό τόπο η διαπίστωση για υποβάθμιση της διδασκαλίας του μαθήματος Μαθηματικών στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Βασικός μας επιδίωξη είναι η σοβαρότερη αντιμετώπιση των Μαθηματικών στο Δημοτικό σχολείο, όπου τίθενται οι βάσεις της Μαθηματικής σκέψης. Εντελώς αναγκαία και ελάχιστη προϋπόθεση και στόχος που η ΕΜΕ οφείλει να διεκδικήσει ανυποχώρητα προς αυτή την κατεύθυνση είναι, να εξετάζονται οι υποψήφιοι δάσκαλοι στις εισαγωγικές εξετάσεις στα Μαθηματικά. Θεωρούμε εξίσου αυτονόητο καθήκον τη διεκδίκηση της διδασκαλίας των Μαθηματικών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αποκλειστικά από απόφοιτους των Μαθηματικών τμημάτων.

Το Ετήσιο Συνέδριο της ΕΜΕ έχει καθιερωθεί ως μια εκδήλωση της Μαθηματικής Εταιρείας με μαζική συμμετοχή, ωστόσο χρειάζεται σοβαρές βελτιωτικές παρεμβάσεις ώστε να παίξει το ρόλο που πρέπει και μπορεί να παίξει. Να διακρίνεται από αδιαμφισβήτητο επιστημονικό κύρος και αξιοπιστία. Θέλουμε να υπάρχει η δυνατότητα να προτείνονται από ομάδες Μαθηματικών Συνεδρίες για συγκεκριμένα θέματα, οι οποίες, εφόσον εγκριθούν από την Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου, να συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμά του και να διοργανώνονται από τις ίδιες τις ομάδες. Προτείνουμε παράλληλη διεξαγωγή και Πανελλήνιου Φοιτητικού Μαθηματικού Συνεδρίου (με υψηλά standards στις κρίσεις των εργασιών). Η επιβολή τα τελευταία χρόνια τσουχτερού «εισιτηρίου» για τους ομιλητές, θα πρέπει να σταματήσει. Πέραν της οικονομικής ενίσχυσης του ταμείου της ΕΜΕ, κανένα σκοπό δεν εξυπηρετεί.

Στο παρελθόν η ΕΜΕ στήριξε και συνεχίζει να στηρίζει την επιμόρφωση των συναδέλφων με σεμινάρια πάνω σε διάφορα θέματα όπως Πληροφορική, Γεωμετρία, Διδακτική με καταβολή διδάκτρων. Πιστεύουμε ότι αυτή η δραστηριότητα όντας αναγκαία και επιβεβλημένη αρωγή της ΕΜΕ προς τα μέλη της, θα πρέπει να αναδιοργανωθεί, σε υψηλότερο επίπεδο, και κυρίως να προσφερθεί ΔΩΡΕΑΝ στους συναδέλφους της Δημοτικής και της Μέσης Εκπαίδευσης. Ειδικά στην εποχή μας, που είναι αναγκαία η διαρκής επιμόρφωση πάνω σε διαφορετικά πεδία και για ετερόκλητους λόγους, η ΕΜΕ οφείλει να αναβαθμίσει τον θεσμό με κάθε τρόπο. Προτείνουμε να καθιερωθούν σειρές μαθημάτων σεμιναρίων για θέματα που άπτονται του ενδιαφέροντος των συναδέλφων και των δύο βαθμίδων της Εκπαίδευσης. Εξίσου αναγκαία θεωρούμε την εκπόνηση προγραμμάτων μαθηματικής εκπαίδευσης που απευθύνονται στο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Ήδη υπάρχει ικανός αριθμός συναδέλφων με ειδικές σπουδές στον τομέα που θα μπορούσε να στηρίξει μια προσπάθεια της ΕΜΕ για εκπόνηση Ειδικών Προγραμμάτων για παιδιά με Ειδικές Ανάγκες.

Οι εκδόσεις της ΕΜΕ θέλουμε να έχουν υψηλή ποιότητα, σύγχρονη ελκυστική εμφάνιση και αισθητική, με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και στήριξη από έναν ελκυστικό διαδραστικό ιστότοπο της ΕΜΕ. Εξίσου σημαντικό θεωρούμε και το πεδίο των βιβλίων και ηλεκτρονικών εκδόσεων της ΕΜΕ, των οποίων το επίπεδο θα πρέπει να αποτελεί πρότυπο. Οι εκδόσεις, περιοδικές και μη, αλλά και ο ιστότοπος της ΕΜΕ, οφείλουν να αφιερωθούν, πέραν των άλλων, και στην εκλαΐκευση των Μαθηματικών και των πολυποίκιλων και πολυθεματικών εφαρμογών τους στα πιο ετερόκλητα πεδία της ανθρώπινης δραστηριότητας. Ιδιαιτέρως σημειώνουμε την ανάγκη ψηφιακής πρόσβασης στη βιβλιοθήκη της ΕΜΕ. Θεωρούμε επίσης αναγκαία την λειτουργία ενός δυναμικού Forum στον ιστότοπο της ΕΜΕ που θα φέρνει σε επαφή όλους τους συναδέλφους οι οποίοι βρίσκουν τρόπο έκφρασης μόνο σε προσωπικούς και ομαδικούς ιστότοπους που άλλες φορές έχουν το χαρακτήρα της «φιλικής παρέας» και άλλες λειτουργούν προς ίδιον όφελος. Οι σχολικοί μαθηματικοί διαγωνισμοί είναι μια σημαντική δραστηριότητα της ΕΜΕ με ανάγκη αναδιαμόρφωσης, αλλά και αντιμετώπισης προβλημάτων εγκυρότητας και αξιοπιστίας στο διαγωνισμό «Μικρός Ευκλείδης». Για τους Διαγωνισμούς «Θαλής», «Ευκλείδης» και «Αρχιμήδης», αλλά και για το νέο διαγωνισμό «Πυθαγόρας», που προωθείται τελευταία, αυτά τα χαρακτηριστικά θα επιμείνουμε να ενισχυθούν. Θεωρούμε πως είναι απαραίτητο για αναβάθμιση όλων των Διαγωνισμών, οι θεματοδότες να είναι κυρίως παλαιοί διακεκριμένοι βραβευθέντες σε Μαθηματικούς Διαγωνισμούς, που είναι εργασιακά-επαγγελματικά έξω από το χώρο της Μέσης Εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί είτε του εσωτερικού, είτε της αλλοδαπής. Είναι δεδομένο ότι η ψυχολογία και η σχέση που αναπτύσσουν τα παιδιά με τα Μαθηματικά, σε μικρές ιδιαίτερα ηλικίες μέσα από τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς της, θα πρέπει να είναι το κύριο μέλημα της ΕΜΕ. Οι διαγωνισμοί πρέπει να έχουν πτυχώσεις, να χαρακτηρίζονται από ελκυστική, δροσερή, ευφάνταστη και διεγερτική θεματολογία, ώστε όχι απλώς να εντοπίζουν τα μαθηματικά ταλέντα, αλλά και να συμβάλλουν στην διάδοση των Μαθηματικών για όλους. Σε αυτά τα πλαίσια προτείνουμε και την καθιέρωση ενός τουλάχιστον Θερινού Σχολείου σε κάθε Διοικητική Περιφέρεια της χώρας με τη συνεργασία των περιφερειακών Παραρτημάτων της ΕΜΕ.

Να καθιερωθεί διαδικασία ανάδειξης και επιβράβευσης καλών μαθηματικών πρακτικών που να καλύπτουν όλο το φάσμα της σχολικής και εξωσχολικής μαθηματικής παιδείας. Με στόχο την ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινωνίας για τη σημασία των Μαθηματικών, προτείνουμε η ΕΜΕ να καθιερώσει υψηλού κύρους τακτικές ομιλίες από διακεκριμένους Έλληνες μαθηματικούς, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κατανοητές από το ευρύ κοινό, καταγεγραμμένες και προσβάσιμες από όλους σε ένα αποθετήριο. Ταυτόχρονα, πιστεύουμε ότι η ΕΜΕ θα πρέπει να στηρίξει επιμέρους μικρές ή μεγαλύτερες δράσεις όπως θεματικές ομάδες, συναντήσεις, παρουσιάσεις, workshops και λοιπά που σχετίζουν τα Μαθηματικά με άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως είναι η Μουσική, η Αρχιτεκτονική, η Λογοτεχνία, η Φιλοσοφία κ.λπ. Εν κατακλείδι, στη Μαθηματική Άνοιξη επιθυμούμε κάθε άνθρωπος που χρησιμοποιεί τα Μαθηματικά με οποιονδήποτε τρόπο, να θεωρεί αυτονόητη τη ενεργό συμμετοχή του σε αυτήν την επιστημονική συλλογικότητα που λέγεται Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Η καίρια παρουσία των Μαθηματικών σε ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπινων δραστηριοτήτων δίνει στην ΕΜΕ την ευκαιρία να αναλάβει έναν σημαντικό ρόλο στην ελληνική επιστημονική, εκπαιδευτική, και πολιτιστική κοινότητα ως κύριος φορέας των Μαθηματικών στη χώρα μας. Και ένα διαχρονικό ερώτημα που τώρα, εν όψει των επερχόμενων εκλογών καθίσταται για άλλη μια φορά ακόμα πιο επίκαιρο είναι το αν η ΕΜΕ ανταποκρίνεται σε αυτό της τον ρόλο. Το έτος 2018 το οποίο είχε ανακηρυχθεί από την Πολιτεία, «έτος των Μαθηματικών» ήταν μία μοναδική ευκαιρία για την ΕΜΕ να αναδείξει τα Μαθηματικά και τη σημασία τους όχι μόνο στο χώρο της εκπαίδευσης αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία. Η αποτυχία κινητοποίησης των απανταχού Μαθηματικών, η έλλειψη ευρηματικότητας και ταυτόχρονα η ποδηγέτηση κάθε πρωτοβουλίας που προερχόταν έξωθεν της διοικούσας παράταξης (όπως για παράδειγμα οι προτάσεις της Μαθηματικής Άνοιξης), φανερώνει την αδυναμία της διοικούσας παράταξης να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Τα μειωμένα, ποσοστά συμμετοχής των μαθητών στους Διαγωνισμούς, τα τελευταία χρόνια, αλλά και η παντελής αδιαφορία των μαθητών και μαθητριών για τα περιοδικά ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Α’ & Β’ είναι ένας επιπλέον δείκτης αποτυχίας ή αδυναμίας που καταδεικνύει την ανάγκη ανανέωσης προσώπων και πρακτικών και δικαιώνει τον κριτικό μας σχολιασμό. Αγαπητοί συνάδελφοι, τις δυο τελευταίες διετίες, ένας σημαντικός αριθμός αξιόλογων προτάσεων της Μαθηματικής Άνοιξης αντικρούστηκε από την πλειοψηφία του διοικητικού συμβουλίου της ΕΜΕ, το οποίο διακατέχεται από μία ακατανόητη καθεστωτική νοοτροπία. Μοναδική εξαίρεση, η αποδοχή της πρότασής μας για διοργάνωση του Πρώτου Συνεδρίου των απανταχού Ελλήνων Μαθηματικών (FCGM). Μια διοργάνωση που αποτελεί ίσως το σημαντικότερο επίτευγμα που έχει υπάρξει από συστάσεως της ΕΜΕ. Η επιτυχία, η εμβέλεια και η προσφορά αυτού του συνεδρίου, στη νέα γενιά των μαθηματικών που ασχολείται με την έρευνα, έδειξε με εμφατικό τρόπο τη δυναμική που μπορεί να έχει η συνεργασία όλων των δυνάμεων που διαθέτει η ελληνική Μαθηματική κοινότητα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Μαθηματική Άνοιξη, συνδυασμός πολυσυλλεκτικός και ανεξάρτητος με ξεκάθαρες αρχές και με σημαντική παρουσία μαθηματικών της Νέας Γενιάς στο ψηφοδέλτιο της, διεκδικεί στις επερχόμενες εκλογές (όποτε και εάν πραγματοποιηθούν), την ενισχυμένη εκπροσώπησή της στο Δ.Σ της ΕΜΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόταση της Μαθηματικής Άνοιξης για διεξαγωγή των εκλογών με ηλεκτρονική ψηφοφορία, δεν βρήκε ανταπόκριση. Η ηλεκτρονική ψηφοφορία δεν είναι μόνο προφανής αναγκαιότητα λόγω πανδημίας. Είναι σταθερό μας αίτημα για άμεσες και αξιόπιστες εκλογές με διευρυμένη συμμετοχή. Αγαπητοί συνάδελφοι, στηρίζοντας τη Μαθηματική Άνοιξη, στηρίζετε την προσπάθεια ανανέωσης όχι μόνο των προσώπων αλλά και των εδώ και πολλά χρόνια παγιωμένων πρακτικών που δεν επιτρέπουν να γίνει η ΕΜΕ αυτό που οραματιζόμαστε: μία ΕΜΕ όλων των μαθηματικών προς όφελος της κοινωνίας, των νέων και των ίδιων των Μαθηματικών.