Menu:

Πληροφορίες

Επικοινωνία:

Email
Facebook

Σύνδεσμοι:

Αφίσα


H Μαθηματική Άνοιξη για τις εκλογές της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας

Ανακοίνωση Ανακοίνωση



Συμμετοχή στις εκλογές της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας



Προσοχή

Εκτυπώσιμη μορφή Διακήρυξης Εκτυπώσιμη μορφή

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) είναι από τα αρχαιότερα επιστημονικά σωματεία της χώρας που απλώνει τις δραστηριότητές του με 39 παραρτήματα μαθηματικών σ’ όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα. Το 2018 κλείνει 100 χρόνια ζωής! Το Υπουργείο Παιδείας έχει ανακηρύξει το 2018 ως Έτος Μαθηματικών. Στις 19 Μαρτίου 2017 το ιστορικό μας επιστημονικό σωματείο έχει αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του νέου ΔΣ. Αυτή τη φορά διεκδικούν εκπροσώπηση στη διοίκηση τέσσερις συνδυασμοί και συνολικά 72 υποψήφιοι. Σ’ αυτές τις εκλογές η «Μαθηματική Άνοιξη», ένας νέος ανεξάρτητος συνδυασμός με ξεκάθαρες αρχές, διεκδικεί να εκπροσωπηθεί στο ΔΣ της Μαθηματικής Εταιρείας προβάλλοντας συγκροτημένες θέσεις με στόχο την εξωστρέφεια, την αναβάθμιση, τον εκσυγχρονισμό, τη διαφάνεια και τη συσπείρωση στην ΕΜΕ όλων των μαθηματικών (υπολογίζεται σε 25 με 28 χιλιάδες το σύνολο των μαθηματικών στη χώρα).

Aγαπητοί/ές συνάδελφοι, για τους λόγους που εκθέσαμε η Μαθηματική Άνοιξη σας καλεί να την στηρίξετε. Να στηρίξετε την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, ώστε, στα 100 χρόνια από την ίδρυσή της, με συνεργασία, ενότητα, εξωστρέφεια, αναβάθμιση και διεύρυνση, να έχουμε κάνει ένα βήμα μπροστά για μια Μαθηματική Εταιρεία όλων των μαθηματικών για τα Μαθηματικά και για όλη την κοινωνία.



 Διακήρυξη της Μαθηματικής Άνοιξης

για τις εκλογές της ΕΜΕ στις 19 Μαρτίου 2017

H Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, ο κύριος φορέας των μαθηματικών στη χώρα μας, έχει ένα σημαντικό επιστημονικό, εκπαιδευτικό και πολιτιστικό ρόλο στη σύγχρονη Ελληνική κοινωνία. Η σημασία αυτού του ρόλου απορρέει από το γεγονός ότι, όπως συνειδητοποιείται όλο και περισσότερο, η γνώση των Μαθηματικών είναι θεμελιώδης και αναγκαία, από τις πιο απλές καθημερινές μέχρι τις πιο θεωρητικές ανθρώπινες δραστηριότητες. Πιστεύουμε ότι το κεντρικό ερώτημα που τίθεται στις εκλογές της 19 Μαρτίου 2017 είναι αν η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία ανταποκρίνεται σήμερα στο ρόλο της.

Διαπιστώνουμε με ανησυχία ότι ένα μεγάλο μέρος της μαθηματικής κοινότητας (μεταξύ των οποίων και μέλη της τριτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) είναι αποξενωμένο από την ΕΜΕ και η σύγκριση του συνολικού αριθμού των μαθηματικών πτυχιούχων με τον αριθμό που συμμετέχουν στην ΕΜΕ ή, ακόμη χειρότερα, στις εκλογικές διαδικασίες της (ακόμη και σε σύγκριση με παλαιότερες δεκαετίες), είναι αποκαρδιωτική. Είναι γεγονός ότι η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία απέχει πολύ από το να εκπροσωπεί την πλειοψηφία των μελών της Ελληνικής Μαθηματικής Κοινότητος. Η αιτία της αποξένωσης του μεγαλύτερου μέρους των Ελλήνων μαθηματικών από την ΕΜΕ δεν είναι η απομάκρυνσή τους από τα ίδια τα Μαθηματικά, καθώς χιλιάδες μαθηματικοί παρουσιάζουν αξιόλογες και δημιουργικές δραστηριότητες, ερήμην της ΕΜΕ, σε διάφορους ζωντανούς και δραστήριους μαθηματικούς ιστότοπους. Αυτή η αποξένωση έχει συρρικνώσει και φτωχύνει την ΕΜΕ, έχει μειώσει το κύρος της, και έχει περιορίσει τις παρεμβατικές δυνατότητές της στην κοινωνία (πολιτιστικές, ενημερωτικές) και στην πολιτεία (εκπαιδευτική πολιτική, επαγγελματικά δικαιώματα, αναλυτικά προγράμματα, σχολικά βιβλία), ώστε σήμερα η ΕΜΕ να βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό σε αδυναμία να ανταποκριθεί στο ρόλο και την αποστολή της. Αυτό κατά τη γνώμη μας αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα της ΕΜΕ.

Η δημιουργία της Μαθηματικής Άνοιξης και η συμμετοχή μας στις εκλογές για την ανάδειξη της Διοίκησης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στις 19 Μαρτίου 2017 φιλοδοξεί να συμβάλει στην άρση των αιτιών που μας έχουν φέρει σε αυτή την κατάσταση.

Αποσκοπούμε στην αναβάθμιση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και στην καθολική διεύρυνση της βάσης της. Αυτό θα συμβεί μόνο όταν οι απέχοντες μαθηματικοί πεισθούν ότι κάτι έχει αλλάξει στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Πιστεύουμε ότι η σύνθεση του συνδυασμού της Μαθηματικής Άνοιξης μας δίνει το δικαίωμα να ισχυρισθούμε ότι θα είμαστε σε θέση να σημειώσουμε επιτυχία στο φιλόδοξο στόχο μας. Όμως έχουμε πλήρη αίσθηση ότι αποτελούμε ένα μικρό μέρος της μαθηματικής κοινότητας και μόνοι μας μπορούμε να κάνουμε πολύ λίγα. Πρόθεσή μας είναι να δημιουργήσουμε στην ΕΜΕ ένα κλίμα συνεργασίας, ανανέωσης και εξωστρέφειας, μέσα στο οποίο θα μπορέσουν να προσέλθουν, να ενεργοποιηθούν και να συμβάλουν δημιουργικά όλοι και όλες οι συνάδελφοι μαθηματικοί. Όλοι, ανεξαρτήτως παρατάξεων, μπορούν και πρέπει να προσφέρουν.

Θα αναζητήσουμε τη βοήθεια από το μεγάλο, αναξιοποίητο σήμερα, δυναμικό των Ελλήνων μαθηματικών όπου και αν αυτοί εργάζονται: στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, δημόσιας και ιδιωτικής, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε χώρους επιστημονικούς ή επαγγελματικούς στους οποίους τα Μαθηματικά εφαρμόζονται (μηχανική, οικονομία, πληροφορική, βιοτεχνολογία, ιατρική, φαρμακευτική), αλλά και στις τέχνες, στη φιλοσοφία, στη λογοτεχνία. Είμαστε βέβαιοι ότι υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι και δημιουργικοί συνάδελφοι μαθηματικοί, οι οποίοι θα ήταν πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε μια τέτοια προσπάθεια αναβάθμισης και ανανέωσης. Στόχος μας είναι κάθε μαθηματικός, όπου και αν δραστηριοποιείται, να θεωρεί ότι η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία είναι το φυσικό σπίτι του και ότι οι δραστηριότητές της τον αφορούν, είναι χρήσιμες και έχουν κάτι να του προσφέρουν. Αυτό το πνεύμα της εξωστρέφειας, ενότητας, συνεργασίας, διεύρυνσης και αναβάθμισης, εξειδικεύεται με πολλούς τρόπους. Θα αναφέρουμε μερικές προτάσεις μας.

$\bullet$ Θέλουμε κατ’ αρχάς μια αποκεντρωμένη Μαθηματική Εταιρεία, στην οποία τα παραρτήματα, για την δημιουργία των οποίων αναγνωρίζουμε τις ενέργειες προηγουμένων Διοικήσεων, θα έχουν ένα ουσιαστικά αναβαθμισμένο ρόλο, με δυνατότητα παρέμβασης στα θέματα των συνεδριάσεων του ΔΣ της ΕΜΕ. Θα επιδιώξουμε την αλλαγή του καταστατικού ώστε η ψηφοφορία για την εκλογή της Διοίκησης της ΕΜΕ να γίνεται είτε με κάλπες σε όλα τα παραρτήματα, είτε με ηλεκτρονική ψηφοφορία. Σε κάθε περίπτωση πρέπει ν’ απαλλαγούμε από την επιστολική ψήφο (και το κόστος της). Ο διαχωρισμός των μελών σε τακτικά και αντεπιστέλλοντα είναι παρωχημένος και πρέπει να καταργηθεί.

$\bullet$ Οι εκδόσεις της ΕΜΕ, όπως ο Ευκλείδης Α και Β, είναι δυστυχώς ξεπερασμένες. Θέλουμε τα περιοδικά της ΕΜΕ να είναι περιζήτητα, όχι να διατίθενται με πιέσεις στους καθηγητές και μαθητές, όπως συμβαίνει σήμερα. Να έχουν υψηλή ποιότητα, εμφάνιση άρτια και αισθητική, με χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και στήριξη από έναν ελκυστικό διαδραστικό ιστότοπο της ΕΜΕ. Μια αχτίδα αισιοδοξίας είναι η πρόσφατη αναμόρφωση του Δελτίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Θα στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια. Σημαντικό είναι και το πεδίο των βιβλίων και ηλεκτρονικών εκδόσεων της ΕΜΕ, των οποίων το επίπεδο θα πρέπει να αποτελεί πρότυπο.

Οι εκδόσεις, περιοδικές και μη, αλλά και ο ιστότοπος της ΕΜΕ, θα πρέπει να αφιερωθούν, πέραν των άλλων, και στην εκλαΐκευση των μαθηματικών και των πολυποίκιλων και θεαματικών εφαρμογών τους. Να φιλοξενούν και να εκδίδουν υλικό που να απευθύνεται σε όλους, όχι μόνο σε Μαθηματικούς. Σημειώνουμε και την ανάγκη να αναβαθμισθεί και να ψηφιοποιηθεί η πολύτιμη αλλά αναξιοποίητη βιβλιοθήκη της ΕΜΕ.  Για το σκοπό αυτό έχουμε ήδη διερευνήσει τη δυνατότητα συνδρομής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.  

$\bullet$ Οι σχολικοί μαθηματικοί διαγωνισμοί είναι μια σημαντική δραστηριότητα της ΕΜΕ, όμως θα πρέπει να αναμορφωθεί διότι παρουσιάζει αδυναμίες ανάλογες με εκείνες των Πανελληνίων Εξετάσεων. Όπως και εκείνες, οι διαγωνισμοί της ΕΜΕ προωθούν, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, την προετοιμασία ρουτίνας και όχι την πραγματική γνώση και πρωτοτυπία. Οι διακρίσεις και επιτυχίες σε διεθνείς διαγωνισμούς, όπως οι μαθηματικές Ολυμπιάδες, είναι σημαντικές, αλλά πρέπει να κατανοούμε ότι συμβαίνουν όταν κάποιοι ικανοί δάσκαλοι προετοιμάζουν κατάλληλα μια ομάδα ταλαντούχων μαθητών ή φοιτητών, και σε αυτούς ανήκει η τιμή και δόξα. Και ότι τέτοιες διακρίσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν ερήμην του γενικού επιπέδου μαθηματικής κατάρτισης της χώρας.

Από την άλλη, διαγωνισμοί που δεν βασίζονται σε συμμετοχή και προετοιμασία μιας επιλεγμένης ομάδας, αποκαλύπτουν τις αδυναμίες του μαθηματικού εκπαιδευτικού συστήματος. Και σε αυτούς κατά κανόνα η επίδοσή μας είναι ιδιαίτερα χαμηλή.

Οι διαγωνισμοί πρέπει να έχουν τέτοια θεματολογία, ώστε να εντοπίζουν όχι μόνο τα μαθηματικά ταλέντα, αλλά και τις αδυναμίες του μαθηματικού εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ως εκ τούτου η ΕΜΕ θα πρέπει να προχωρεί όχι μόνο στην ανάδειξη των αριστούχων, αλλά και στην ανάλυση του συνόλου των γραπτών για τον εντοπισμό αυτών των αδυναμιών, κάτι που εξ όσων γνωρίζουμε δεν συμβαίνει, και το οποίο όταν συμβεί θα συμβάλει στη βελτίωση της Μαθηματικής εκπαίδευσης.

$\bullet$ Το ενδιαφέρον της ΕΜΕ για τα Αναλυτικά Προγράμματα και για τα Σχολικά Βιβλία, θέματα στα οποία έχουν σημειωθεί διαχρονικά ατυχείς πρωτοβουλίες προερχόμενες από την Πολιτεία, πρέπει να είναι σταθερό, τεκμηριωμένο, και να βασίζεται σε δικές της έγκυρες μελέτες. Για το σκοπό αυτό θα ζητήσουμε τη συνδρομή καθηγητών Μαθηματικών κάθε βαθμίδας με εμπειρία και γνώση, συνεπικουρούμενοι από ειδικούς στη Διδακτική Μαθηματικών και στα Παιδαγωγικά. Πιστεύουμε ότι το αυξημένο κύρος της ΕΜΕ θα μας επιτρέψει να επιδιώξουμε η ΕΜΕ να έχει ένα θεσμικά κατοχυρωμένο ρόλο, κάτι που όπως ελπίζουμε θα αποτρέψει και τυχόν μελλοντικές ατυχείς πρωτοβουλίες.

$\bullet$ Παρατηρούμε με προσοχή και ανησυχία τις εξελίξεις σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την πιστοποίηση της παιδαγωγικής επάρκειας των αποφοίτων των Μαθηματικών Τμημάτων των πανεπιστημίων της χώρας. Θεωρούμε ότι το Διοικητικό συμβούλιο που θα προκύψει θα πρέπει, σε συνεργασία με άλλες ενώσεις (φυσικών, χημικών) να παρέμβει καταθέτοντας απόψεις. Βασική μας θέση είναι ότι η πιστοποίηση της παιδαγωγικής επάρκειας δεν πρέπει να επιτυγχάνεται εις βάρος της ποιότητας των σπουδών στο καθαυτό γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύουν τα Μαθηματικά Τμήματα.

$\bullet$ Σκοπεύουμε να διεκδικήσουμε τα Μαθηματικά των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού να διδάσκονται από Μαθηματικούς, όπως ήδη γίνεται με άλλες ειδικότητες.

$\bullet$ Το Ετήσιο Συνέδριο της ΕΜΕ έχει πλέον καθιερωθεί ως μια εκδήλωση της Μαθηματικής Εταιρείας με μαζική συμμετοχή, και αυτό πρέπει να πιστωθεί στα θετικά των προηγουμένων Διοικήσεων. Προτείνουμε μερικές καινοτομίες:

Τα συνέδρια της ΕΜΕ θα πρέπει να διευρύνουν τους ορίζοντες και τη συνεργασία με αδελφές μαθηματικές εταιρείες, ιδιαίτερα με την Κυπριακή.

$\bullet$ Ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινωνίας στη σημασία των Μαθηματικών. Ότι τα Μαθηματικά έχουν θεμελιώδη σημασία για την ανθρωπότητα είναι σαφές σε εμάς τους μαθηματικούς, αλλά δεν είναι τόσο γνωστό ευρύτερα. Για τους περισσότερους τα Μαθηματικά είναι απωθητικά, με αναμνήσεις φόβου από τα μαθητικά τους χρόνια, δεν συνδέονται με πραγματικά σημαντικά προβλήματα, είναι στεγνά και χωρίς φαντασία. Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει υποχρέωση να προβαίνει σε εκείνες τις δράσεις οι οποίες θα αναδείξουν την πραγματική φύση και τη σημασία των Μαθηματικών και των εφαρμογών τους στην ευρύτερη κοινωνία.

Προτείνουμε, μεταξύ άλλων, η ΕΜΕ να καθιερώσει υψηλού κύρους ομιλίες από Έλληνες μαθηματικούς διαφόρων βαθμίδων, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίες θα είναι κατανοητές από το ευρύ κοινό, θα καταγράφονται με όλους τους τρόπους και θα είναι προσβάσιμες ανά πάσα στιγμή σε όλους.

$\bullet$ 2018: 100 χρόνια ΕΜΕ, Έτος Μαθηματικών για την Ελλάδα. Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την ανάπτυξη τέτοιων δραστηριοτήτων είναι η πρόσφατη ανακήρυξη από το Υπουργείο Παιδείας του έτους 2018, κατά το οποίο η ΕΜΕ συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής, ως Έτους Μαθηματικών για την Ελλάδα. Προτείνουμε μια σειρά εκδηλώσεων, οι οποίες μεταξύ άλλων:

Aγαπητοί/ες συνάδελφοι, για τους λόγους που εκθέσαμε η Μαθηματική Άνοιξη σας καλεί να στηρίξετε την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, ώστε, στα 100 χρόνια από την ίδρυσή της, με συνεργασία, ενότητα, εξωστρέφεια, αναβάθμιση και διεύρυνση, να έχουμε κάνει ένα βήμα μπροστά για μια Μαθηματική Εταιρεία όλων των μαθηματικών για τα Μαθηματικά και για όλη την κοινωνία.